Herintreder
Eind 2019 besloot ik dat ik weer ‘iets’ wilde betekenen voor het onderwijs. Opnieuw schoolmeester worden. Maar hoe te beginnen? Na een avondje zinvol googelen had ik al wat ideeën.
- Op Rijksoverheid.nl en de sites van de PO-raad en VO-raad vind je algemene informatie over lesgeven als herintreder en de aanpak van het lerarentekort.
- Ik schreef me in bij een regionale invalpool (CV + motivatiebrief), een organisatie die (inval)docenten en scholen aan elkaar koppelt.
- Wat mij het beste hielp: ik mailde twee ex-collega’s (die ik járen niet had gezien) met de simpele vraag: ‘Ik wil weer gaan lesgeven. Heb je toevallig tips voor een leuke basisschool waar de nood hoog is?’ Die tips kwamen er: op een van de scholen van Lucas Onderwijs die ex-collega Dineke (bedankt Dineke!) noemde, werk ik nu.
Bovenstaande klinkt heel simpel. En dat was het ook, achteraf bezien. Natuurlijk heb ik goed nagedacht en vooral rondgekeken. Ik heb enkele scholen bezocht en als vrijwilliger een handvol dagen meegelopen om de sfeer te proeven en wat gastlessen te geven. Dat smaakte direct naar meer.
Volgens mij heb ik de kortste weg gevolgd. Dat wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen. Er bestaan ook speciale opleidingstrajecten voor herintreders, en (commerciële) bureaus die je verder kunnen helpen. Heb je daar geen zin in of geen tijd voor een opleidingstraject? Volg dan heel simpel drie stappen:
- Vraag in je netwerk naar een leuke school waar ze extra handen kunnen gebruiken.
- Informeer op die school of je welkom bent en ga vooral de klas in.
- Daar zie je al gauw wat je kunt toevoegen én (in mijn geval best veel) moet bijspijkeren.
Dankzij behulpzame collega-leerkrachten – en dat zijn er volgens mij heel veel in het onderwijs – leer je snel in de praktijk. Mijn credo in de eerste weken was learning by blundering. Daar konden mijn nieuwe collega’s gelukkig om lachen. En langzamerhand blunder ik steeds minder. Hoop ik.